Παιδική διατροφή και καλοκαίρι

Σωστή ανάπτυξη και διατροφή
20/07/2016
Μάθετε να διαβάζετε σωστά τις ετικέτες τροφίμων
13/09/2016

Το καλοκαίρι αποτελεί την αγαπημένη εποχή των παιδιών και όχι άδικα καθώς ταυτίζεται με διακοπές από το σχολείο, βουτιές στην θάλασσα, παιχνίδι και παγωτό. Το  καθημερινό  πρόγραμμα των παιδιών αλλάζει, υπάρχει μεγαλύτερη ξενοιασιά, περισσότερες ώρες ύπνου, απουσία της συστηματικής άσκησης που γίνεται στο σχολείο.  Όπως προκύπτει λοιπόν, είναι πιο εύκολο να αποκτήσουν πλεονάζον βάρος τα παιδιά κατά την διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών.  Παρακάτω αναφέρονται ενδεικτικά κάποια από τα πιο συνηθισμένα λάθη που συμβαίνουν συνήθως στην διατροφή των παιδιών, κατά την περίοδο αυτή.

  • Παράλειψη γευμάτων: Τα παιδιά ξυπνούν πιο αργά και κάποιες φορές ίσως και πολύ αργά με αποτέλεσμα την παράλειψη γευμάτων και συνήθως του πρωινού γεύματος. Το πρωινό γεύμα είναι ιδιαίτερα σημαντικό στην καθημερινή διατροφή του παιδιού, καθώς του παρέχει την απαραίτητη ενέργεια για να ξεκινήσει την μέρα του και συμβάλει στην σωστή λειτουργία του μεταβολισμού.
  • Μεγάλη κατανάλωση παγωτού: Είναι γνωστό ότι η αγαπημένη καλοκαιρινή συνήθεια των παιδιών είναι το παγωτό! Είναι δροσιστικό και εύγευστο και ιδιαίτερα αγαπητό σε μικρούς και μεγάλους. Πολλές φορές όμως τα παγωτά καταναλώνονται σε καθημερινή βάση , ίσως και περισσότερες από μια φορές μέσα στην μέρα. Μάλιστα κατά την περίοδο των διακοπών, συμβαίνει συχνά να αντικαταστήσει το παγωτό κάποιο κυρίως γεύμα στο διαιτολόγιο του παιδιού. Τα παγωτά περιέχουν πολλές θερμίδες, ζάχαρη, και λιπαρά.
  • Μη επαρκής ενυδάτωση: Τα παιδιά παρασύρονται συχνά από το παιχνίδι ή από τις βουτιές στην θάλασσα και δεν καταναλώνουν όσο νερό χρειάζεται. Ειδικά σε μεγάλες θερμοκρασίες το παιδί μπορεί εύκολα να αφυδατωθεί, αν σκεφτεί κανείς τον ιδρώτα που αποβάλλεται και την ελλιπή λήψη νερού ή άλλων υγρών.
  • Κατανάλωση έτοιμου φαγητού : Δεν είναι λίγες οι φορές κατά την καλοκαιρινή περίοδο που όλοι επισκεπτόμαστε διάφορες ταβέρνες, μεζεδοπωλεία στα πλαίσια των διακοπών και ιδιαίτερα αν βρισκόμαστε σε κάποιο νησί. Πολλές από τις επιλογές που μας προσφέρουν τα αυτά καταστήματα και που παραδοσιακά καταναλώνουμε, περιέχουν πολλές θερμίδες και λιπαρά, τα οποία επιβαρύνουν τον οργανισμό των παιδιών. Τέτοιες τροφές που συχνά συναντάμε είναι ο μουσακάς, το σαγανάκι, τα τηγανητά ( πατάτες, ψάρια, λαχανικά), το κρέας με λίπος, διάφορα σνακ του εμπορίου κτλ.

Οι γονείς όμως με λίγη προσοχή μπορούν να αλλάξουν  τις συνήθειες αυτές και να εκμεταλλευτούν τα θετικά που μπορεί να μας προσφέρει το καλοκαίρι στην διατροφή μας, εύκολα και απλά.

  • Μεγάλη ποικιλία φρούτων: Είθισται κατά τους καλοκαιρινούς μήνες να υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία σε φρούτα σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη εποχή του χρόνου. Φράουλες, ροδάκινα, πεπόνι, καρπούζι, βερίκοκα, σταφύλια, σύκα, κεράσια είναι μόνο μερικά από τα φρούτα που μπορείτε να βρείτε. Σίγουρα το παιδί σας θα δείξει προτίμηση σε κάποια από αυτά. Επιπλέον μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε για να φτιάξετε δροσερά ροφήματα και smoothies ή ακόμα και σπιτικό παγωτό.
  • Μεγάλη ποικιλία λαχανικών: Μελιτζάνες, κολοκυθάκια, αγκινάρες, φασολάκια, πιπεριές, ντομάτες είναι μόνο λίγα από τα λαχανικά που μπορείτε εύκολα να βρείτε στο εμπόριο. Προσθέστε στο φαγητό τα αγαπημένα λαχανικά του παιδιού σας ή φροντίστε πάντα να υπάρχει φρεσκοκομμένη σαλάτα στο τραπέζι. Αν το παιδί σας δεν προτιμά τα λαχανικά προσπαθήστε να τα « κρύψετε» στο φαγητό του, είτε με την μορφή πουρέ, είτε μέσα σε μπιφτέκια, ακόμα και στα τοστ ή τα σάντουιτς.
  • Η αυξημένη θερμοκρασία βοηθά την κατανάλωση νερού: Τα παιδιά διψάνε εύκολα το καλοκαίρι ιδιαίτερα όταν αθλούνται. Εκμεταλλευτείτε το και προμήθευσε τα με μπουκαλάκια δροσερού νερού ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
  • Τα σνακς στην παραλία: Το κολύμπι και τα παιχνίδια στην παραλία «ανοίγουν την όρεξη» των παιδιών. Θεωρείστε ως ευκαιρία να δώσετε στα παιδιά σας ένα υγιεινό σπιτικό κολατσιό που θα τους παρέχει δύναμη και ενέργεια να συνεχίσουν τις δραστηριότητές τους.