Σωστή ανάπτυξη και διατροφή

Διατροφή και ακμή
05/07/2016
Παιδική διατροφή και καλοκαίρι
06/08/2016

Ανησυχία για τους γονείς αποτελεί  η επίτευξη της σωστής ανάπτυξης του παιδιού τους. Όλοι οι γονείς επιθυμούν την μέγιστη δυνατή ανάπτυξη για το παιδί. Η ανάπτυξη όμως του παιδιού εξαρτάται από πολλούς και διαφορετικούς παράγοντες:

  • Γενετικοί παράγοντες: Ο πιο σημαντικός παράγοντας για τον καθορισμό της ανάπτυξης του παιδιού αποτελεί η γενετική προδιάθεση δηλαδή τα γονίδια που έχουν κληρονομηθεί από τούς γονείς και θα είναι αυτά που θα καθορίσουν ουσιαστικά το ύψος του παιδιού(και αργότερα ως ενήλικα), το σωματότυπο του, κ.τ.λ.
  • Φύλο: Το φύλο του παιδιού αποτελεί επίσης καθοριστικό παράγοντα για την ανάπτυξή του. Τα αγόρια είναι πιο ψηλά και μεγαλόσωμα σε σχέση με τα κορίτσια και επιπλέον η ανάπτυξη των αγοριών συνεχίζεται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, όταν των κοριτσιών έχει ήδη σταματήσει ( περίπου 15 χρονών).
  • Φυσική δραστηριότητα και αθλητισμός: Η άσκηση συμβάλει στην καλύτερη ανάπτυξη του παιδιού και στην αύξηση του ύψους μέσω της επιμήκυνσης των οστών και της ενδυνάμωσης του μυοσκελετικού συστήματος. Το άθλημα που θα επιλέξει το παιδί να ασχοληθεί έχει βέβαια μεγάλη σημασία π.χ. το μπάσκετ ανέκαθεν έχει ταυτιστεί με το αυξημένο ύψος ενώ σε αντίθεση η ρυθμική γυμναστική φαίνεται να μην επιτρέπει στα παιδιά να φτάσουν στο ανώτερο γενετικά ύψος που θα μπορούσαν να φτάσουν, ευνοεί στην δημιουργία μικροκαμωμένων σωματότυπων οι οποίοι παρουσιάζουν κορυφαίες επιδόσεις στο άθλημα.
  • Διατροφή: Η σωστή διατροφή αποτελεί σημείο-κλειδί για την μέγιστη δυνατή ανάπτυξη του παιδιού. Κατά την βρεφική, την νηπιακή, την παιδική αλλά και την εφηβική ηλικία το παιδί πρέπει να τρέφεται σωστά ώστε να προσλαμβάνει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που τόσο πολύ έχει ανάγκη. Τα πιο σημαντικά και απαραίτητα για την διατροφή του παιδιού θρεπτικά συστατικά είναι:
    • Πρωτεΐνες: Η άπαχη πρωτεΐνη είναι απαραίτητη στην καθημερινή διατροφή για την απαραίτητη αύξηση του μυικού ιστού αλλά και του ύψους του παιδιού. Προτείνονται τροφές όπως κοτόπουλο, ψάρι, μοσχάρι, τυρί, γάλα, γιαούρτι, αυγό.
    • Βιταμίνες: Σπουδαία ομάδα πολύτιμων στοιχείων σε όλες τις φάσεις της ανάπτυξης του παιδιού. Η βιταμίνη Α παίζει σημαντικό ρόλο στην σωστή δομή των οστών και στην καλή λειτουργία των ματιών. Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Α είναι το σπανάκι, το καρότο, τα βερίκοκα, οι πράσινες πιπεριές. Η βιταμίνη C έχει σπουδαίο ρόλο στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος του παιδιού και επιπλέον συμβάλλει στην δημιουργία συνδετικού ιστού που στηρίζει τα οστά. Βρίσκεται σε μεγάλες ποσότητες στα εσπεριδοειδή, στις πιπεριές, στις φράουλες, στο ακτινίδιο. Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για την δόμηση γερών οστών ,για την σωστή ανάπτυξη τους αλλά και για την απορρόφηση του ασβεστίου από τον οργανισμό. Η σύνθεση της γίνεται από τον οργανισμό με την έκθεση στον ήλιο αλλά μπορεί να ληφθεί και μέσω της τροφής, με εμπλουτισμένα γαλακτοκομικά.
    • Ασβέστιο: Το ασβέστιο είναι επίσης απαραίτητο για την υγεία και σωστή ανάπτυξη των οστών. Το ασβέστιο βρίσκεται σε μεγάλες ποσότητες στο γάλα, στο τυρί, στο γιαούρτι, αλλά και στα ψάρια, στο μπρόκολο, στους ξηρούς καρπούς, σε μικρότερες βέβαια ποσότητες.
    • Σίδηρος: Εκτός από τις πολλές και σημαντικές λειτουργίες του σιδήρου στον οργανισμό, ο σίδηρος θα πρέπει να πάντα να είναι σε επαρκείς ποσότητες στον οργανισμό του παιδιού, για αν δεν συμβεί αυτό τότε το παιδί θα αισθάνεται ατονία, θα νιώθει συνέχεια κουρασμένο, θα παρουσιάσει αδυναμία συγκέντρωσης. Σε πολλές μάλιστα περιπτώσεις η έλλειψη αυτή μπορεί να οδηγήσει σε εμφάνιση σιδηροπενικής αναιμίας. Έτσι το παιδί θα πρέπει να καταναλώνει τρόφιμα ζωικής προέλευσης όπως συκώτι, μοσχάρι, αυγό, θαλασσινά, αλλά και συμπληρωματικά σπανάκι, πράσινα λαχανικά και όσπρια.
    • Φώσφορος: Ο φώσφορος είναι επίσης σπουδαίος για την ανάπτυξη των οστών του παιδιού αλλά και για την  δημιουργία γερών δοντιών. Τα γαλακτοκομικά και τα ψάρια αποτελούν πολύ καλές πηγές φωσφόρου.
    • Ψευδάργυρος: Η ανεπάρκεια ψευδαργύρου έχει συνδεθεί με μειωμένη ανάπτυξη στα παιδιά. Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο είναι το κόκκινο κρέας, το τυρί, οι ξηροί καρποί.

Επιπλέον για την σωστή ανάπτυξη του παιδιού πολύ σημαντικός είναι ο ύπνος αλλά και οι ώρες τις ξεκούρασης. Το παιδί θα πρέπει να κοιμάται τουλάχιστον 8-10 ώρες και να ξεκινάει σχετικά νωρίς ώστε να εκκρίνεται σωστά η αυξητική ορμόνη, ορμόνη απαραίτητη για την ανάπτυξη των παιδιών