Η αλήθεια για τη γλουτένη

Γνωρίζοντας τη στέβια και τα οφέλη της
17/05/2016
Τα οφέλη των προβιοτικών
15/06/2016

Η γλουτένη έχει μπει για τα καλά στην ζωή μας , και όσο περνάει  καιρός ακούμε όλο και περισσότερα πράγματα σχετικά με αυτήν. Τι όμως τελικά ισχύει; Η διατροφολόγος Άννα Ζερδελή μας βοηθά να κατανοήσουμε κάποια βασικά πράγματα για την γλουτένη:

 

  1. Τι είναι ακριβώς η γλουτένη;

Πρόκειται για μια πρωτεΐνη του ενδοσπερμίου του σιταριού, της σίκαλης και του κριθαριού. Η γλουτένη αποτελείται  από δύο απλούστερες πρωτεΐνες την γλοιαδίνη και την γλουτελίνη.

 

  1. Σε ποια τρόφιμα συναντάται η γλουτένη;

Η γλουτένη βρίσκεται στο σιτάρι, στο κριθάρι, στην βρώμη και στην σίκαλη, συνεπώς και σε οποιοδήποτε προϊόν παρασκευάζεται από αυτά. Τέτοια προϊόντα μπορεί να είναι διάφορα αρτοσκευάσματα όπως παξιμάδια, κέικ, μπισκότα, κουλουράκια, ψωμί ή διάφορα ζυμαρικά και φυσικά στο σκληρό αλεύρι. Γλουτένη όμως μπορούμε να βρούμε και σε προϊόντα που δεν ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες όπως βύνη, γαριδάκια, πατατάκια, κονσέρβες, αλλαντικά και τυριά του εμπορίου.

 

  1. Η γλουτένη πρέπει να αποφεύγεται από ορισμένα άτομα ή μπορεί να καταναλώνεται από όλους;

Όσοι πάσχουν από κοιλιοκάκη, δηλαδή από σοβαρή δυσανεξία στην γλουτένη πρέπει να την αποφεύγουν και να καταναλώνουν μόνο ειδικά προϊόντα που είναι ελεύθερα γλουτένης.

 

  1. Τι προϊόντα μπορεί να καταναλώσει κάποιος με δυσανεξία στην γλουτένη;

Ένα άτομο με δυσανεξία στην γλουτένη μπορεί να καταναλώσει ρύζι καλαμπόκι, κινόα, φαγόπυρο και όλα τα προϊόντα τους. Τα γαλακτοκομικά προϊόντα, το κρέας, τα αυγά, τα ψάρια και τα όσπρια μπορούν να καταναλώνονται ελεύθερα.

 

  1. Μπορεί κάποιος να καταναλώσει προϊόντα που δεν περιέχουν γλουτένη, ακόμα και αν δεν έχει δυσανεξία, προκειμένου να χάσει κιλά;

Σύμφωνα με τα επιστημονικά δεδομένα δεν υπάρχουν στοιχεία που να δείχνουν ότι μια διατροφή χωρίς γλουτένη μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια κιλών. Ακόμα και αν σκεφτούμε πως ο αποκλεισμός των δημητριακών, των ζυμαρικών και των επεξεργασμένων τροφίμων βοηθάει στην απώλεια βάρους, γίνεται αμέσως αντιληπτό ότι η απώλεια αυτή δεν οφείλεται άμεσα στον αποκλεισμό της γλουτένης από την διατροφή. Επιπλέον τα προϊόντα που δεν περιέχουν γλουτένη είναι πολύ πιθανό να περιέχουν παράγοντες που συντελούν στην αύξηση του βάρους όπως σάκχαρα και βελτιωτικά γεύσης. Έτσι λοιπόν δεν υπάρχει ουσιαστικός λόγος για να αποκλείσουμε την γλουτένη από την διατροφή μας προκειμένου να χάσουμε βάρος καθώς εκτός των άλλων που προαναφέρθηκαν, είναι πολύ πιθανό να μαζί με την γλουτένη να αποκλείσουμε και διάφορα θρεπτικά συστατικά που ο οργανισμός μας τα χρειάζεται.