Απορίες γονέων για τα παχύσαρκα και τα ελλιποβαρή παιδιά

Δίαιτα και διατροφή στην παιδική ηλικία
19/04/2016
Γνωρίζοντας τη στέβια και τα οφέλη της
17/05/2016

Πολλά παιδιά οδηγούνται στην παχυσαρκία για διάφορους λόγους  κοινωνικούς, διατροφικούς, κληρονομικούς, ψυχολογικούς κ.λ.π.. Επιπλέον ένας πολύ σημαντικός λόγος αποτελεί η ίδια η διατροφή των γονιών καθώς αποτελούν πρότυπο για τα παιδιά τους είτε αυτό αφορά την καθημερινή τους διατροφή είτε τις γενικότερες διατροφικές προτιμήσεις και επιλογές.

1)Πρέπει να πιέζουμε τα παιδιά να χάσουν βάρος;

Τα παιδιά ήδη από πολύ μικρή ηλικία πρέπει να έχουν μια υγιή σχέση με το φαγητό και να καταναλώνουν όλες τις ομάδες τροφίμων .Οι γονείς με την σειρά τους δεν θα πρέπει να πιέζουν τα παιδιά τους να χάσουν βάρος σε περίπτωση που διαθέτουν επιπλέον βάρος. Τα παιδιά θα πρέπει να καθοδηγηθούν από τους γονείς πώς να ισορροπήσουν την διατροφή τους. Οι γονείς μπορούν δηλαδή να μην αγοράσουν στα παιδιά έτοιμα σκευάσματα όπως γλυκίσματα αλλά αντίθετα να αφήνουν εκτεθειμένα υγιεινά σνακ ή να τα σερβίρουν μαζί με αγαπημένες τροφές του παιδιού.

2)Τα ελλιποβαρή παιδιά πως μπορούν να κερδίσουν βάρος;

Όσον αφορά τα παιδιά με χαμηλό βάρος απαιτείται και εδώ προσοχή. Τα ανθυγιεινά τρόφιμα δεν θα πρέπει να αποτελούν λύση. Και σε αυτή την περίπτωση ισχύει ότι τα παιδιά θα πρέπει από μικρή ηλικία να έχουν μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή. Αυτό που πρέπει να γίνει η σταδιακή προσθήκη από αμυλώδη τρόφιμα όπως ρύζι, πατάτες ,ζυμαρικά καθώς γαλακτοκομικά προϊόντα, άπαχη πρωτεΐνη όπως κοτόπουλο, όσπρια, ψάρι, αυγά και φρέσκους χυμούς αντί για αναψυκτικά.

3)Πως θα ήταν ένα σωστό διατροφικό σχήμα ώστε να υπάρξει απώλεια βάρους στο παιδί;

Στα παιδιά επειδή είναι σε φάση ανάπτυξης δεν πρέπει ποτέ να εφαρμόζονται αυστηρά διαιτολόγια .Συστήνεται η κατανάλωση 2 μεγάλων γευμάτων σε ποσότητα φυσιολογικής μερίδας και 3 ενδιάμεσα γεύματα με την μορφή φρούτων ,δημητριακών ή γαλακτοκομικών. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στο πρωινό γεύμα καθώς και στην κατανάλωση λαχανικών μαζί με τα κυρίως γεύματα. Η ζάχαρη πρέπει να περιοριστεί  καθώς δεν έχει διατροφικά οφέλη για τα παιδιά παρά μόνο προσφέρει περιττές θερμίδες και συμβάλλει στην υιοθέτηση ανθυγιεινών συνηθειών χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να στερούνται κάποια γλυκά σε λογικά πλαίσια.

4)Αν το παιδί πρέπει να ακολουθήσει μια δίαιτα ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει;

Δεν εφαρμόζεται δίαιτα σε παιδιά μέχρι των 2 ετών ενώ μέχρι τα 5 πρέπει απλά να διατηρείται το βάρος του παιδιού ως έχει. Το παιδί μεγαλώνει και πρέπει σε αυτή την ηλικία να μάθει τις φυσιολογικές ποσότητες και μερίδες των φαγητών. Αν το παιδί είναι υπέρβαρο στην ηλικία των 6-11 πάλι γίνεται προσπάθεια μόνο για την διατήρηση του υπάρχοντος βάρους. Σε περίπτωση βέβαια παχυσαρκίας συστήνεται απώλεια βάρους μισό κιλό/μήνα ή λιγότερο από 1 κιλό/εβδομάδα σε πολύ σοβαρές περιπτώσεις παχυσαρκίας. Τέλος κατά την διάρκεια της εφηβείας  προβλέπεται απώλεια βάρους μισό κιλο/μήνα για υπέρβαρα παιδιά ενώ για παχύσαρκα 1 κιλό/ εβδομάδα.